Ooster-Schelde

Het logo van de Ooster-Schelde
Zwolle, veerboot Willem-Jan (ca. 1988)

De Ooster-Schelde, een veerboot uit 1933

Wij hebben even alle hoogte en dieptepunten van de Ooster-Schelde voor je op een rijtje gezet. Lees het hier!

1933

De Ooster-Schelde wordt te water gelaten en zal als veerboot ingezet worden in Zeeland. Voor haar tijd is de Ooster-Schelde een erg modern schip, omdat ze beschikt over een dieselmotor. Dit is een tweetakt vijfcilinder van Schelde-Sulzer van bijna vier bij vijf meter breed. Een gigantische motor dus! De totale kosten voor de bouw van de Ooster-Schelde waren 187.171 gulden.
De Ooster-Schelde is op de dijk gestrand
© Zeeuwse Bibliotheek / Beeldbank Zeeland

9 januari 1934

Oeps.. Tijdens dichte mist vaart de Ooster-Schelde ergens tussen Wolphaartsdijk en Katseveer een dijk op.

16 mei 1940

De Ooster-Schelde wordt tot zinken gebracht in de haven van Breskens door vluchtende Franse soldaten. Dit deden ze zodat het schip niet in de handen zou vallen van de Duitse bezetter. Hierna wordt het schip hersteld in Vlissingen in opdracht van de Duitsers.

1 juni 1943

Een Britse bom valt op de werf waar de Ooster-Schelde ligt en het schip breekt in tweeën.

Bekijk hier enkele parels uit het archief

De Ooster-Schelde door de jaren heen

1946

De Ooster-Schelde is weer in dienst als veerboot. Ook heeft ze een upgrade gekregen: ze is zes meter verlengd!

1953

Tijdens de Watersnoodramp helpt de Ooster-Schelde mensen te evacueren tussen de noodgebieden en Dordrecht. Met honderden tegelijk worden mensen gered, samen met schepen Schelde en Lely. 

Eind jaren 50 - 1963

De Ooster-Schelde wordt ’s zomers verhuurd aan Rederij Doeksen voor de dienst van Harlingen-Terschelling.
Papieren reclame voor de eetgelegenheid op de Prins Willem 1

1982

Het schip begint als restaurantschip. Allereerst in Amsterdam, daarna in Lelystad en vanaf 1990 in Zwolle als de ‘Willem Jan’.

2015

‘De Horecamannen’ kopen de Ooster-Schelde en geven het schip weer haar originele naam terug.

De Ooster-Schelde wordt naar Urk gesleept voor onderhoud. En tegenwoordig straalt het schip weer in de grachten van Zwolle!
Vragen en/of opmerkingen over de geschiedenis van de Ooster-Schelde?
Bronnen: W.H. Kuipers, coll. Bart Veldman, coll. Jan Smit, Tjebbe Cupido, D. Stapersma, PSDnet, Schepen van Doeksen, Historie Vlissingen