Unieke locatie met een rijke historie

Mvb Ooster-Schelde is gebouwd in 1933, met het doel om voor de Provinciale Stoomboot Diensten in Zeeland als veerboot ingezet te worden.
In de periode 1933 tot 1972 heeft ze daadwerkelijk dienst gedaan op de Zeeuwse wateren, voornamelijk tussen Terneuzen en Hoedekenskerke. Met begin jaren '60 zomers een uitstapje naar de Waddenzee. Tijdens de oorlogsjaren lag ze vooral stil, wisselend op de zeebodem en op de werf.

Onze Ooster-Schelde kan alvast één wereldrecord op haar boeg schrijven: nog nooit is een schip zo vaak tot zinken gebracht en vervolgens gered van de bodem.
Sinds de tewaterlating in 1933, is ze twee keer geheel gezonken en een keer de dijk opgevaren.

  • Op 9 januari 1934 hing er dikke mist over de vaarroute van de Ooster-Schelde. De kapitein zag de dijk te laat en strandde vervolgens.
  • Tijdens haar werk als troepentransporteur van Franse militairen tijdens de Tweede Wereldoorlog, werd ons schip op 17 mei 1940 tot zinken gebracht in de haven van Breskens, om te voorkomen dat ze in Duitse handen zou vallen.
  • Op 1 juni 1943 werd ze gebombardeerd in de haven van Vlissingen.

Om het plaatje compleet te maken werd na de overname in 2015 een gat ontdekt in de boeg, waardoor onze Ooster-Schelde steeds verder in de stadsgracht verdween.
Gelukkig is ze helemaal hersteld en ligt ze er weer prachtig bij.

Aan boord zijn diverse authentieke elementen bewaard gebleven, zoals de originele Schelde Sulzer-hoofdmotor in de machinekamer, marmeren schakelborden, originele bemanningsruimten en diverse koperen elementen in de stuurhut.
Tevens hangt er nu weer een originele telegraaf in de machinekamer!

Meer weten over de geschiedenis? Op de Zeeuwse website PSD.net staat veel informatie over de Ooster-Schelde. Met eigen ogen deze schoonheid in de Zwolse gracht bewonderen? Neem gerust een kijkje aan boord en laat u verrassen.

Gastvrije groet,

Arno en Henk

Bron foto's: Zeeuwse Bibliotheek/Beeldbank Zeeland