Praktische informatie

Kom bij ons aan boord en ervaar de warme sfeer en gastvrijheid van onze bemanning. De rijke historie van ons schip maakt het een unieke en originele locatie voor uw (zakelijke) borrel of (huwelijks) feest.
Aan boord hebben wij ruimte voor 10 tot 200 gasten

Indeling
mvb Ooster-Schelde heeft drie dekken:

Op het hoofddek bevinden zich het kombuis, de toiletten en de sfeervolle salon van 160m2 met diverse mogelijkheden:
  • Vergaderen blok-opstelling 28 personen
  • Vergaderen U-opstelling 22 personen
  • Theateropstelling 60 personen
  • Receptie van 20 tot 180 personen
  • Foodstations ruimte 20 tot 100 personen
  • Walking dinner 20 tot 120 personen
 
Deze ruimte kan worden gesplitst waardoor ook bij kleinere groepen een intieme sfeer ontstaat.
 
Kleinere groepen
In het benedendek vindt u onder de waterlijn een verrassende ruimte voor 20 - 50 personen en in het voorschip kunt u 1e klas vergaderen tot 12 personen. Het promenadedek biedt ruimte aan 40 personen en bevat een eigen buitenruimte. Deze grenst aan de originele stuurhut en biedt een prachtig zicht over de stadsgracht. Op het zonnedek kunt u met 80 personen borrelen in de open lucht.
 
Parkeren
Rondom mvb Ooster-Schelde zijn genoeg parkeer mogelijkheden. Direct naast de gangway is een parkeerplaats met 80 plaatsen. Op aanvraag regelen wij de parkeerkaarten.
Tevens zijn op loopafstand diverse parkeergarages te vinden. Deze zijn vaak na 20.00 uur gratis.

Auto en Openbaar Vervoer

Onze mvb Ooster-Schelde is prima te bereiken, ze ligt vlak bij de afrit (Zwolle Centrum) van de snelweg. Stadscentrum en het busstation zijn op loopafstand. Regelmatig vertrekken er bussen van en naar het station. 

Algemeen

Onze mvb Ooster-Schelde is gebouwd in 1933 en is 56 meter lang en 8,5 meter breed. Met haar gewicht van ruim 200.000 kilo heeft zij een diepgang van ruim 2,20 meter. In de periode 1933-1940 heeft zij als veerboot dienst gedaan op de Zeeuwse wateren, met name als verbinding tussen Terneuzen en Hoedekenskerke en Terneuzen en Katseveer.

Één record kan onze Ooster-Schelde alvast op haar naam schrijven: Nog nooit is een schip zo vaak tot zinken gebracht en vervolgens gered van de bodem.
Sinds de tewaterlating in 1933, is ze twee keer geheel gezonken en een keer de dijk opgevaren:

  • Op 9 januari 1934 hing er dikke mist over de vaarroute van de Ooster-Schelde. De kapitein zag de dijk te laat en strandde vervolgens. 
  • Toen de Tweede Wereldoorlog losbrak, werd het schip ingezet als troepentransport voor Franse militairen. Dit niet zonder gevolgen. Op 17 mei 1940 werd ze aan het zinken gebracht in de haven van Breskens, om te voorkomen dat ze in Duitse handen zou vallen.
  • Dit was niet de laatste keer dat onze Ooster-Schelde in contact kwam met de bodem. Drie jaar later, op 1 juni 1943, werd ze gebombardeerd in de haven van Vlissingen. Daarna kwam onze Ooster-Schelde ook niet meer in actie tijdens de oorlog.
  • Na de overname in 2015 werd een gat ontdekt in de boeg, waardoor onze Ooster-Schelde steeds verder in de stadsgracht verdween.
Na de oorlog heeft ze nog jaren dienst gedaan als veerboot in Zeeland, tot ze in 1982 haar huidige vorm als horeca-schip kreeg.
Na verschillende reders en namen (Jutter, Willem Jan) werd zij in juni 2015 gekocht door De Horeca Mannen Arno en Henk, en kreeg zij haar doopnaam weer terug.
Op de zeeuwse website psdnet is veel gedetailleerde informatie over de geschiedenis van onze mvb Ooster-Schelde te vinden.

                                                 
Authentieke elementen

Er zijn nog verschillende authentieke elementen bewaard. In de stuurhut glanst het gepoetste koper u tegemoet en in de machinekamer staat de originele 5 cylinder Schelde Sulzer dieselmachine met haar 460 PK samen met twee hulpmotoren (DAF en 3 cilinder Bolnes) te rusten (deze zijn onder begeleiding te bezichtigen).
 
 
Graag tot gauw bij ons aan boord.

Gastvrije groet,

 
Arno en Henk