Praktische informatie

mvb Ooster-Schelde heeft drie dekken:
Op het hoofddek bevinden zich het kombuis, de toiletten en de sfeervolle salon van 160m2 met diverse mogelijkheden:
  • Vergaderen blok-opstelling 28 personen
  • Vergaderen U-opstelling 22 personen
  • Theateropstelling 60 personen
  • Receptie van 20 tot 180 personen
  • Foodstations ruimte 20 tot 100 personen
  • Walking dinner 20 tot 120 personen
 
Deze ruimte kan worden gesplitst waardoor ook bij kleinere groepen een intieme sfeer ontstaat.
 
In het benedendek vindt u onder de waterlijn een verrassende ruimte voor 20 - 50 personen en in het voorschip kunt u 1e klas vergaderen tot 12 personen. Het promenadedek biedt ruimte aan 40 personen en bevat een eigen buitenruimte, deze grenst aan de originele stuurhut en de brug biedt een prachtig zicht over de stadsgracht. Op het zonnedek kunt u met 50 personen borrelen in de open lucht.
 
Naast de gangway is een parkeerplaats met 80 plaatsen, op loopafstand zijn diverse parkeergarages (na 20.00 uur gratis, overdag van uurtarief 1,80 tot dagkaarten 8,=).
 
Onze mvb Ooster-Schelde is prima te bereiken, ze ligt vlak bij de afrit (Zwolle Centrum) van de snelweg en het Stadscentrum en busstation zijn op loopafstand.
 
Onze mvb Ooster-Schelde is gebouwd in 1933 en is 56 meter lang en 8,5 meter breed. Met haar gewicht van ruim 200.000 kilo heeft zij een diepgang van ruim 2,20 meter. In de periode 1933-1940 heeft zij als veerboot dienst gedaan op de Zeeuwse wateren, met name als verbinding tussen Terneuzen en Hoedekenskerke en Terneuzen en Katseveer. Tijdens de oorlog deed zij dienst als mijnenlegger en is zij tot twee keer toe tot zinken gebracht. Na de oorlog heeft zij met haar nieuwe naam Oosterschelde tot 1982 gevaren in Zeeland en in de jaren 60 voer zij op het wad tussen Harlingen en Terschelling. In 1982 kreeg het schip haar huidige vorm als horeca-schip en werd haar naam Prins Willem 1, vernoemd naar een van de zusterschepen. Na verschillende reders en namen (Jutter, Willem Jan) werd zij in juni 2015 gekocht door Horecamannen Arno en Henk, en kreeg zij haar doopnaam weer terug.
Op de zeeuwse website www.psdnet.nl is veel gedetailleerde informatie over de geschiedenis van onze Ooster-Schelde te vinden.
 
Er zijn nog verschillende authentieke elementen bewaard. In de stuurhut glanst het gepoetste koper u tegemoet en in de machinekamer staat de originele 5 cylinder Schelde Sulzer dieselmachine met haar 460 PK samen met twee hulpmotoren (DAF en 3 cilinder Bolnes) te rusten (deze zijn onder begeleiding te bezichtigen).